Lawatan Penduduk & Polis Ke Rumah Pak Cik Report Azan & Tahrim Kuat di Surau

on Monday 14 April 2014

Susulan kes seorang pak cik membuat laporan polis membantah bacaan tahrim dan laungan azan ketika waktu subuh di masjid berdekatan rumahnya.

Sekumpulan ahli badan bukan kerajaan (NGO) dan pihak polis telah datang ke rumah beliau untuk menasihati beliau akan perlakuannya itu.

Di harap pakcik tersebut menerima nasihat dengan hati terbuka, dan janganlah ada dikalangan kita terusan menghina dan mencerca beliau. Mungkin ada hikmahnya disebalik kejadian ini.

Satu respon dari seorang pembaca amat menarik untuk dikongsi bersama;

Menemui Pak Leman,

Dengar cite, Pak Leman famous betul di facebook sekarang? Kes report polis, azan kat surau kita tu bunyi bising sangat katanya.

Saya sebagai jiran rasa terpanggil untuk menulis surat kepada Pak Leman. Saya percaya Pak Leman orangnya baguih dan berwibawa serta bertoleransi. Ada beberapa perkara lah nak sentuh.

1. Dalam report Pak Leman, tercatat rasa tidak puas hati tentang bacaan Tahrim yang dipasang melalui corong speaker surau perumahan kita. Bukan Tahrim ya Pak Leman. Tarhim. Tahrim tu Surah al-Tahrim kot. Bacaan Tarhim sebelum azan Subuh. Sangka baik saya pada Pak Leman, mungkin Pak Leman tak setuju sebab Pak Leman dah kaji tentang bacaan Tarhim ni. Ada kata bidaah. Ada kata bidaah hasanah. Ada kata tak boleh. Tak ada dibuat sejak zaman Nabi. Tak ada dibuat di Mekah dan Madinah. Benda baru je ada. Tak apa, boleh diterima kalau Pak Leman tak suka tarhim. Mungkin Pak Leman lebih setuju dengan azan pertama dilaksanakan.Pendapat peribadi saya sebagai orang di perumahan ni, saya suka dengar bacaan Tarhim ni. Tak lama pun dipasang. Start imsak sampailah waktu azan. Dalam 10 minit lebih kurang. Ada juga yang mula setengah atau sejam awal (pasang al-Quran).

Dalam bacaan itu, terkandung makna selawat pada Nabi s.a.w. dan membesarkan Allah s.w.t. Bacaannya tenang saja. Bukan qasidah mahupun nasyid. Ada juga pasang bacaan al-Quran, lagi best. Orang dengar bacaan al-Quran pun dapat pahala. Kalau bulan puasa, bila dengar rakaman tarhim ini dipasang, senang nak cam waktu dah Imsak. Sahur dah nak habis. Fungsi lain, senang nak tahu dah ada orang dekat surau. JKKK dah sampai surau. Surau dah buka. Bolehlah berkunjung ke surau tunggu masuk Subuh sambil solat sunat atau baca Quran.

Baguihlah sebab secara tidak langsung, kejutkan orang-orang kawasan ni bangun tidur. Ramai-ramai boleh turun surau solat Subuh. Makin ramai berjemaah Subuh, tandanya agama Islam kita makin kuat kan? Takkanlah nak tunggu azan Subuh berkumandang baru nak menggeliat bangun. Lewatlah nanti ke surau atau masjid. Betul tak?

2. Dalam report tu, Pak Leman komplen pasal azan. Pak Leman, zaman Nabi dulu naik bukit, naik tempat tinggi semata-mata nak laungkan azan supaya satu daerah tu dengar tau tak? Bilal bin Rabah punyalah lantang lagi merdu suara beliau. Fungsi azan Subuh bukan nak kejutkan orang tidur semata-mata. Tapi nak habaq pada semua orang yang ada telinga, tunaikan solat itu lebih baik daripada tidur. Bangkit dari tempat tidur, siap-siap, pergi surau berjemaah bagi lelaki.Cadangan peribadi saya pada Pak Leman, lain kali kita pergi balai sama-sama. Ajak saya sekali. Nak report polis, majlis-majlis kenduri kahwin dekat perumahan kita ni kuat sangat pasang karaoke dan lagu. Sampai masa solat pun tak tutup.Atau kita report polis, lelaki-lelaki dalam kawasan kita ni ada 400 orang. Yang turun solat jemaah ada la 10 orang tua kerepot.

Tak boleh tu. Report malas turun berjemaah.Amacam?Esok pagi, jangan lupa turun jemaah sama-sama. JKKK dan ahli jemaah nak belanja Pak Leman makan pagi. Nak mengeratkan hubungan silaturrahim antara kita. Sebab Pak Leman tak kenal kami, sebab tu Pak Leman tak cinta kami.Akhir kata,Assolaatu Khairun Minannaum.

p/s: Bersama surat ini disertakan sekali dua gabus getah special edition untuk telinga Pak Leman andai azan esok pagi mengusik kalbu Pak Leman sekali lagi. Lupa nak habaq, speaker surau dah tambah yang lagi power tau. Report Pak Leman telah menyebabkan ramai orang bersimpati lalu bersedekah pada tabung surau kita.Tulusly dari jiranmu yang hulur surat ikut celah bawah pintu rumahmu, — Manap.






#Terdapat beberapa laman web mendakwa pakcik ni ahli PAS seumur hidup....manakala laman web lain pula mendakwa NGO tersebut dari kalangan UMNO...Aikkk...dah jadik bahan politik pulak ke nih? Adohaiiii....
sumber:kezoom
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© INFO SANTAI All Rights Reserved