Wanita Tua Ini Memiliki Kaki paling Kecil Di Dunia

on Monday 7 October 2013




Sepanjang sejarah, wanita melakukan banyak teknik untuk kelihatan cantik. Tetapi mengikat kaki untuk kelihatan cantik adalah pekara yang menyakitkan. Tradisi mengecilkan kaki telah ada sejak abad ke 10 di China. Ritual unik yang menyakitkan ini juga pernah dialami oleh wanita tertua di Ngeri Tirai Bambu yang bernama Han Qioni.
Ketika ini, Han telah menginjak usia 102 tahun. Ketika masih di usia dua tahun, ibunya telah melilitkan kain panjang di jari-jari kakinya. Selama berhari-hari bahkan bulan, kain panjang terus meliliti kaki Han.

Semakin membengkuknya jari kaki ke tumit, penampilan kaki dianggap sempurna. Ritual menyakitkan ini tak hanya dialami oleh Han saja, tapi juga jutaan wanita di China, pada waktu itu.

Menurutnya, ia mengambil masa 6 bulan untuk belajar berjalan dengan baik dan tanpa rasa sakit. Ia juga menambah, kecilnya saiz kaki juga dipandang sebagai simbol status. Di samping itu, ini adalah cara wanita untuk mendapatkan wang atau pasangan yang lebih tampan.

Bentuk kaki Han ketika ini seperti bulan sabit yang melengkung ke dalam. Selain menjadi wanita tertua, Han juga menjadi pemilik kaki terkecil di China.


Sumber : dairishare
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© INFO SANTAI All Rights Reserved