Penerjun Bebas Nyaris Maut Dirempuh Meteor

on Friday 4 April 2014


Seorang penerjun bebas bukan sahaja berjaya merakam detik luar biasa tentang pergerakan meteor jatuh ke bumi tetapi dia juga bernasib baik kerana tidak terbunuh akibat dihentam batu tersebut.

Video pergerakan meteor dari jarak dekat yang pertama di dunia itu dirakam oleh Anders Helstrup secara tidak sengaja ketika melakukan terjunan bebas.

Ahli geologi Hans Amundsen berkata, video yang telah dikeluarkan melalui saluran berita Norway itu merupakan rakaman pertama di dunia mengenai meteor yang sedang jatuh ke bumi.

"Ia bukan benda lain lagi. Bentuknya mirip meteor, pada satu bahagian ia seperti telah pecah dan sebelah lagi bulat dan masih elok," katanya.

Helstrup merakam video tersebut ketika membuat terjunan bebas bersama Kelab Payung Terjun Oslo berdekatan Lapangan Terbang Østre Æra di Norway.

Semasa Helstrup membuat terjunan dari pesawat, meteor tersebut dikesan lalu dengan jarak beberapa kaki disebelahnya dengan kelajuan 300 batu sejam.

"Saya perasaan ada sesuatu selepas terjun dari pesawat, tetapi saya tidak tahu apakah ia," kata Helstrup.

Amundsen yang merupakan kakitangan NASA memberitahu, pihaknya percaya batu tersebut adalah sebahagian daripada meteor besar yang telah pecah ketika jatuh ke bumi.
sumber: http://www.mstar.com.my/
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© INFO SANTAI All Rights Reserved