2 Lelaki Terjun Kolam Kumbahan Cuba Selamat 6 Kanak-Kanak

on Wednesday 16 April 2014

 Tanpa menghiraukan bau meloyakan dan sisa kotor, dua lelaki nekad terjun ke dalam loji kumbahan demi menyelamatkan enam kanak-kanak yang terperangkap dalam sebuah van yang menggelungsur ke dalam kolam itu di Taman Universiti, semalam.
Usaha mereka berjaya menyelamatkan lima mangsa, namun seorang lagi, Muhammad Azri Aqif Azhar, 4, meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke Klinik Kesihatan Taman Universiti, dipercayai kerana lemas akibat kejadian jam 12.15 tengah hari itu.

Lima mangsa yang terselamat, Nur Aima Abd Razak, Sakinah Roslan, Muhammad Hadif Syauqi Samsol Akamal, semua berusia lima tahun serta Danial Aiman Hakimi Md Gefri, 6, dan Daniel Asyraf Abdullah, 4, kini dirawat di Hospital Sultanah Aminah (HSA).

Seorang penduduk yang terjun ke dalam kolam berkenaan, Mohd Hanafi Jaafar, 46, berkata kejadian berlaku dengan pantas menyebabkan semua kanak-kanak terbabit tidak sempat menjerit meminta tolong.

“Saya sempat melihat kejadian itu lalu bersama rakan, Muhammad Nor Said, 31, bergegas ke kolam dan spontan terjun ke dalamnya untuk menyelamatkan mereka. Tidak terlintas langsung ketika itu soal bau busuk atau air kumbahan yang kotor,” katanya.

Ketika kejadian, Hanafi berkata, beliau sedang memangku seorang anak jirannya berhampiran van berkenaan yang diletakkan di situ oleh pemandunya

“Tiba-tiba van itu mengundur. Walaupun saya cuba menahannya, ia tetap bergerak dengan laju sebelum merempuh pagar loji dan terus terhumban ke dalam kolam kumbahan. Saya dan seorang jiran kemudian terus berlari ke arah loji itu, nekad terjun bagi menyelamatkan kanak-kanak dalam van berkenaan.

“Mulanya kami berjaya mengeluarkan lima kanak-kanak sebelum seorang pembantu TADIKA menjerit memberitahu ada seorang lagi masih terperangkap dalam van menyebabkan saya menyelam semula. Saya berjaya membawa naik kanak-kanak terakhir dalam van itu dan ketika itu mangsa masih bernyawa.

“Pihak bomba yang tiba di lokasi tidak lama kemudian terus memberi bantuan pernafasan kepada semua mangsa sebelum mereka dibawa ke Klinik Kesihatan Taman Universiti,” katanya.

Hanafi berkata, kolam kumbahan berkenaan dianggarkan sedalam lebih satu meter dan ketika tenggelam, van berkenaan dalam keadaan senget dengan hanya pintu di sebelah pemandu dapat dibuka.

Sementara itu, Muhammad Nor berkata, ada kanak-kanak yang sempat keluar menerusi tingkap van itu sebelum dibawa naik ke tebing kolam terbabit.

“Kami ambil masa lima minit untuk menyelamatkan semua kanak-kanak dalam van itu. Keadaan dasar kolam yang agak licin menyukarkan pergerakan, namun saya nekad menyelamatkan mereka,” katanya.
sumber:kezoom
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© INFO SANTAI All Rights Reserved