Polis Nafi Laporan Juruterbang Terima Panggilan Misteri

on Sunday 23 March 2014

Gambar Kapten Zaharie sedang menjalani pemeriksaan yang dirakam sebelum membuat pelepasan pada 8 Mac.

KUALA LUMPUR: Polis menafikan dakwaan akhbar tabloid asing bahawa Kapten Zaharie Ahmad Shah telah menerima panggilan dari nombor telefon yang berdaftar dengan identiti meragukan sebelum membuat penerbangan pada 8 Mac lalu.

Penolong Ketua Urus Setia Ketua Polis Negara (KPN) (Komunikasi Korporat), Ibu Pejabat PDRM Bukit Aman, ACP Datin Asmawati Ahmad berkata tabloid asing itu tidak mempunyai hak eksklusif untuk butiran siasatan.

"Ketua Polis tidak pernah mengeluarkan apa-apa kenyataan awam yang mengkategorikan siasatan MH370 di bawah tindakan keganasan.

"Perlu dimaklumkan bahawa Polis Diraja Malaysia tidak bertanggungjawab atas penyebaran maklumat, yang berasal daripada sumber-sumber yang tidak dinamakan dan tidak disahkan," katanya, sambil menambah berita dalam tabloid itu hanya spekulasi semata-mata.

Beliau merujuk laporan akhbar tabloid British, The Mail bahawa Kapten Zaharie menerima panggilan dari nombor telefon yang berdaftar dengan identiti meragukan sebelum berlepas pada 8 Mac.

Laporan itu mendakwa penyiasat telah membuat penelitian terhadap panggilan dua minit yang dibuat menggunakan kad sim prabayar yang didaftarkan di bawah nama wanita, tetapi dengan pengenalan palsu.

Ia juga menyatakan bahawa polis telah mengesan kedai menjual kad sim prabayar itu di Kuala Lumpur.

Laporan itu mendakwa spekulasi bahawa pesawat itu mungkin telah dirampas oleh pengganas muncul selepas Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar mengklasifikasikan kes kehilangan penerbangan MH370 sebagai tindakan keganasan, termasuk rampasan dan sabotaj.
sumber: http://www.mstar.com.my/
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© INFO SANTAI All Rights Reserved