Kisah ibu bapa yang dipenjara kerana anak sendiri

on Friday 28 February 2014

Kassim dan Hamidah merupakan ibu bapa kepada 3 orang anak yang berusia antara 6 sehingga 12 tahun. Mereka sangat menitikberatkan soal disiplin dan agama terhadap anak2 mereka. Anak2 yang sedang membesar ini sangat mudah terpengaruh dengan rakan sebaya dan persekitaran, menyebabkan mereka seringkali lalai dalam mengerjakan ibadah, malas membantu membuat kerja2 rumah, mencuri wang dan kad kredit dari dompet ibu bapanya untuk membeli permainan video dan lain2 perbuatan nakal lain.

Akibatnya, mereka seringkali dimarahi, dipukul dengan rotan, penyangkut baju dan tali pinggang, ditarik telinga, dihukum berdiri di penjuru bilik dan di denda dengan dikurung dalam tandas atas setiap kesalahan mereka seperti yang dilakukan oleh kebanyakan ibu bapa melayu dalam mendidik anak2, namun tidaklah sampai tahap mendera dan mencederakan secara fizikal seperti mencucuh badan dengan puntung rokok, sterika dan hantukkan kepala anak ke dinding.

Disebabkan itu, anak2 ini menganggap hidup mereka dikawal oleh rotan, merasakan ibu bapa mereka seperti tuan dan melayan mereka seperti hamba serta dan merasakan yang ibu bapa mereka tidak sayang mereka dan lebih mementingkan wang.

Kerana tidak tahan lagi asyik dimarahi dan dipukul oleh ibu bapanya, anaknya yang sulung mengadu kepada cikgu sekolahnya. Setelah mendengar aduan tersebut, cikgu tersebut menasihati kanak2 tersebut agar bersikap lebih baik, menjaga kelakuan, berdisiplin serta patuh kepada ibu bapanya jika tidak mahu dirotan dan dimarahi lagi di rumah. Cikgu tersebut juga menghubungi kedua ibu bapa kanak2 tersebut bagi membincangkan masalah2 yang dihadapi anak2 mereka serta mengadakan sesi kaunseling bagi membantu menyelesaikannya.

Ya, itu sekiranya situasi tersebut berlaku di Malaysia, malangnya ia berlaku di sebuah negara lain yang undang2nya melarang ibu bapa menghukum anak mereka dengan cara memukul walaupun pukulan yang tidak mendatangkan kesan dan kecedaraan, termasuk juga menengking dan memalukan anak2 mereka. Cikgu yang mendengar aduan muridnya tadi terus membuat aduan kepada pihak polis, dan disebabkan itu ibu bapanya ditahan, didakwa, dibicarakan di mahkamah dan akhirnya dipenjarakan selama 5 tahun.

Kanak2 dan remaja yang berumur 17 tahun ke bawah masih tidak matang, tidak boleh berfikir secara rasional dan terlalu mengikut perasaan. Ramai antara mereka yang cepat memberontak, bersikap melawan dan cenderung membencikan ibu bapa sendiri hanya kerana ibu bapa mereka sering memarahi, merotan dan menyuruh mereka membuat kerja2 rumah. Mereka merasakan diri mereka terkongkong di rumah, rasa terasing dengan ibu bapa dan berasa lebih selesa bila bersama kawan2 dan orang lain selain daripada ibu bapa mereka sendiri. Sebab itu ada yang bila mula meninggalkan rumah selepas habis SPM untuk menyambung belajar atau bekerja, mereka rasa sangat bebas.

Budak2 kecil ini tidak sedar, walaupun ada pendekatan yang digunakan ibu bapa itu salah dan tidak berapa betul dalam mengajar dan mendidik anak2, namun tujuan mereka berbuat demikian hanyalah kerana untuk mendidik anak2, bukan kerana mereka membenci, jauh sekali kejam, lainlah jika ibu bapa yang memang bencikan anak mereka, bukan setakat marah dan rotan sahaja, habis didera sampai luka, lebam dan berdarah2 anak2 itu.

Yelah, nak membesarkan anak2 zaman sekarang bukan mudah, lebih2 lagi kalau mereka sangat nakal, memanglah sangat menuntut kesabaran yang sangat tinggi. Aku kalau ada anak yang mencuri duit dari dompet aku pun mungkin aku akan marah dan rotan. Sebab tu banyak ibu bapa yang last2 give up dan putus asa untuk mendidik anak2 mereka dan akhirnya membiarkan sahaja mereka nak buat apa2.

Namun begitu, adakah bila kanak2 yang cenderung membencikan ibu bapa mereka berjaya memenjarakan ibu bapa mereka sendiri yang selama ini telah melahir, menjaga, membesar, memberi makan minum, pakaian, tempat tinggal, membeli permainan, menghantar ke sekolah demi mendapat pendidikan yang baik, agaknya apakah perasaan mereka? Adakah mereka suka? Adakah mereka puas? Adakah mereka rasa bebas?

Adakah apabila umur mereka sudah mencapai usia matang nanti, mereka akan rasa menyesal dengan perbuatan mereka kerana telah menyebabkan ibu bapa mereka dipenjara dan akan meminta maaf kepada kedua ibu bapa mereka, atau adakah mereka rasa tindakan mereka dulu memang wajar?

Adakah apabila ibu bapa mereka keluar penjara setelah tamat tempoh hukuman, mereka dapat memaafkan anak2 mereka yang telah memenjarakan mereka? Adakah hubungan ibu bapa-anak akan dapat pulih seperti biasa?

Situasi macam ni sebenarnya sangat rumit. Nak salahkan kanak2 itu pun tidak boleh, kerana mereka masih belum matang. Nak salahkan ibu bapa pun tak boleh kerana kita tidak tahu macam mana kehidupan mereka yang sebenarnya. Nak salahkan sekolah, polis dan hakim negara tu pun tak boleh jugak sebab memang dah termaktub macam tu undang2 mereka. Yang aku nampak, malangnya adalah kerana situasi ini berlaku di negara yang undang2nya lebih ketat, kalau berlaku dalam negara mungkin ia hanya jadi isu terpencil yang melibatkan anak, ibu bapa dan pihak sekolah sahaja.

Kisah rekaan di atas ini ditulis berdasarkan kes yang sudah pun diketahui ramai dan setakat ini perbicaraan masih sedang berlangsung. Cuma apa yang boleh kita sebagai orang luar doa dan harapkan agar kisah ini akan mempunyai pengakhiran yang baik kepada ibu bapa dan anak2nya.







sumber: http://buasirotak.blogspot.com/
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© INFO SANTAI All Rights Reserved