Jambatan-jambatan romantis di seluruh dunia

on Monday 9 September 2013

Tahukah anda bahwa di dunia ini ada berbagai jambatan cinta di dunia? Jambatan-jambatan ini bukan hanya dilalui dan disukai oleh banyak pasangan yang sedang berasmara, namun boleh menjadi saksi cinta dua hati yang memadu cinta.

1. Love In The Rhine – Cologne, Jerman


Anda akan melihat banyak sekali mangga yang berwarna-warni yang tersangkut di jambatan kereta api Jerman ini. Memang terdapat sebuah kepercayaan yang mengatakan bahwa bila anda mengabadikan cinta anda dengan pasangan dengan mangga di jambatan tersebut, maka anda akan merasakan indahnya cinta abadi.

2. Jambatan Tumski di Wroclaw Polandia


Jambatan ini dibina pada tahun 1889 untuk menghubungkan dua kota. Namun ternyata jambatan ini juga boleh menjadi tempat untuk menyambungkan dan mengunci dua hati yang bertaut. Bagi sesiapa saja yang melintasinya, akan merasa bahagia melihat mangga tergantung penuh makna melambangkan cinta sejati dan abadi.

3. Strong Russian Commitment – Tallin, Estonia


Sebuah jambatan yang nampak biasa, namun terkenal dengan sejarah yang unik,ada di Estonia. Jambatan ini kelihatan biasa, namun bila melihat dipemegangnya, akan membuat kita bertanya-tanya. Rupa rupanya ada satu tradisi unik di Estonia.

Bagi pasangan di sana yang akan kahwin, pasangan pengantin perlu membeli mangga dan menuliskan nama mereka di atasnya. Kemudian mangga itu akan dikunci di pemegang jambatan dan kuncinya dibuang kedalam sungai. Dengan demikian, kisah cinta mereka akan terus terikat selamanya.

4. All Red, All Heart – Penglai, Shandong, China


Mangga yang berwarna pink ini dipasang di pemegang jambatan cinta di Penglai. Bukan hanya penduduk tempatan, namun juga pelancong.Menurut tradisi China, sewaktu pasangan berkahwin, mereka akan memasang mangga di rantai jembatan dan membuang kuncinya ke sungai sebagai lambang keabadian cinta.

5. Yunagi no Hashi – Jepang


Ini adalah sebuah jambatan istimewa di Jepun, bernama Yunagi no Hasih yang terbentang 120 meter dan dibuat dari kayu.Mitosnya, bila anda dan pasangan memasang mangga di sana, maka cinta anda akan terikat sehingga ke akhir hayat. Banyak orang yang mempercayai nya dan mereka memasang mangga mereka sambil menikmati indahnya matahari diwaktu petang

6. Unbreakable Bonds – Florence, Itali


Jambatan lain yang tak kalah romantisnya terletak di Itali. Jambatan ini memberikan pemandangan indah bagi pasangan yang melalui jambatan itu. Di tempat itulah banyak pasangan mengikat janji dan cinta mereka dengan mangga di tepi jambatan.

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© INFO SANTAI All Rights Reserved